Het bespannen van een tennisracket gaat simpelweg verder dan het in elkaar vlechten van een paar lengte- en breedtesnaren. Een belangrijk aandachtspunt bij het bespannen van rackets is de spanning waarop het tennisracket bespannen zal worden, ofwel het bespangewicht of het aanspangewicht. Wat is nou het juiste spangewicht, op hoeveel kilogram moet ik mijn racket bespannen en waarop moet ik letten bij het instellen van de ideale spankracht?

Hoeveel kilogram bespannen?

De tennissnaar wordt bespannen op een bepaald aantal kilogram dat vooraf is ingesteld op het bespansysteem. De spanning van het racket is als het ware het aantal kilogram dat op de tennissnaren wordt geplaatst. Belangrijk hierbij om te weten is, is dat hoe hoger het aantal kilo’s en hoe meer de spankracht, hoe minder power, maar hoe meer controle jij zal hebben in jouw slagen.

Gemiddeld spangewicht

Wellicht is het jou ooit opgemerkt, maar in de binnenkant van het frame van een tennisracket is er vrijwel altijd een bespanningsbereik aangegeven door de racketfabrikant. Dit is aangegeven om de bespanner een advies te geven van het gemiddelde spangewicht van het betreffende tennisracket. Een spangewicht van 26±2 geeft bijvoorbeeld aan dat het gemiddelde spangewicht voor het racket 26 kilogram is. Het bespannen op het gemiddelde aantal kilo’s creëert een gemiddelde bespanning wat zorgt voor een goed evenwicht in de mate van controle en power. Bovendien is het handig om te weten dat wanneer een tennisracket een ovale vorm heeft, de breedtesnaren best op één kilogram minder bespannen kunnen worden. Dit geldt niet voor tennisrackets met een ronde vorm, in deze situatie kan het aantal kilo’s van de lengte- en breedtesnaren het best gelijk blijven.

Lagere spankracht, meer power

Ben jij een tennisser met een speelstijl bestaande uit power, comfort en gevoel dan is het wellicht handiger om de tennissnaren op een lagere spankracht te bespannen. Een lagere bespanning in het racket zal zorgen voor een toename in de bovengenoemde kenmerken. Bovendien zorgt een lager aanspangewicht ook voor een langere levensduur van de bespanning. Wanneer je waarde hecht aan meer power dan is het wellicht beter om de bespanning te bespannen onder het gemiddelde bespangewicht van het racket. Om het bovengenoemde voorbeeld aan te houden (namelijk een gemiddeld spangewicht van 26 kilogram), zou de speelstijl meer tot zijn recht komen bij een ingesteld spangewicht van 24 of 25 kilogram. Hoe lager de spanning op het racket, hoe meer het trampoline effect ontstaat waarbij de tennisballen van het racket wegschieten, maar de controle uitblijft.

Hogere spankracht, meer controle

Zo heeft een lagere spankracht zijn voordelen, maar ook een hogere spangewicht heeft zo zijn voordelen. Wil je meer controle dan is het misschien het proberen waard om de bespanning op een hoger bespangewicht te bespannen. Adviserend is om de spanning niet meteen drastisch te verhogen, maar doe dit in stappen van 1 of 2 kilogram per keer. Afhankelijk van hoe dit is bevallen, kan bekeken worden of het tennisracket de volgende keer op een nog hoger aantal kilo’s bespannen dient te worden.

Bespanadvies

Persoonlijk zal ik eerder de soort tennissnaar aanpassen dan te experimenteren op hoeveel aantal kilo’s de snaren bespant moeten worden. Wanneer meer controle gewenst is, kan namelijk ook gekeken worden naar een dunnere snaar of bijvoorbeeld een multifilament of een darmsnaar. Dit kunnen ook factoren zijn die meespelen bij het kiezen van jouw ideale bespanning.

Iedere tennisser heeft zo zijn eigen ideale spangewicht en uiteindelijk ook de ideale persoonlijke bespanning. Een algemene bespanning die voor iedereen lekker speelt, bestaat niet. Belangrijk daarom is om te testen om zodoende een ideale bespanning te ontdekken die jouw spelplezier kan verbeteren.

Wil jij persoonlijk en gepast advies? Of wil jij jouw tennisracket laten bespannen? Neem dan contact op via het contactformulier of het onderstaande telefoonnummer.

outfits van de profs